Vocabulary :-
new جديد draw يرسم
last name اسم العائلة clap يصفق
first name الاسم الأول kick يركل
different مختلف push يدفع
countries بلاد catch يمسك
pen friends صديق مراسلة magazine مجلة
language لغة break فسحة
beautiful جميل arabic عربي
difficult صعب English اللغة الإنجليزية
spelling الهجاء science علوم
holiday إجازة religion التربية الدينية
time table جدول مواعيد maths الرياضيات
busy day يوم مزدحم history التاريخ
school days أيام الدراسة subject مادة دراسية
1- What’s your name ?
* My name’s ………………………
2- How old are you ?
* I’m ………..years old
3- What’s your last name ?
* My last name is …………………..
4- Where were you born ?
* I was born in ……………………..
5- what was the name of your teacher last year ?
* Last year my teacher was ………………..
6- What’s the name of your teacher this year ?
* The name of my teacher this year is ……………………………………
1-Verb “ To Be ”
Present Past
I am was
He is was
She is was
It is was
They are were
We are were
You are were
@ تستخدم صيغة المضارع عند التحدث عن حقائق في الوقت الحاضر :-
My name’s Ali .
Huda and Heba are friends .
@ تستخدم صيغة الماضي عند التحدث عن حقائق في الماضي
I was born in Cairo .
My first day at school was great .
2-Verb “ have got ”
عنده / يحصل على / يأخذ
I have got = ’ve got
He has got = ’s got
She has got = ’s got
It has got = ’s got
We have got = ’ve got
They have got = ’ve got
You have got = ’ve got
* She has got school on five days .
* Yasser has got school from Sunday to Thursday .
3-Telling the time
1- What time is it ?
2- What’s the time ?
It is ………….o’clock
It is half past……………..
It is quarter past …………
It is quarter to …………….
* مع أيام الأسبوع نستخدم حرف الجر ( on) * On Saterday\Sunday
* مع التوقيتات نستخدم حرف الجر ( at ) *at seven o’clock
4- the present continuous tense
Form :-
* يستخدم المضارع المستمر للتعبير عن أفعال تحدث في الوقت الحاضر أو عند وصف ما يحدث في صورة
1- She is clapping her hands .
2- He is catching a ball .
3- They are drawing .
* يستخدم للتخطيط للمستقبل
1- I’m taking an exam next week .
ملاحظات :-
1- إذا كان الفعل ينتهي بحرف (e) تحذف عند إضافة ( ing )
ride riding
score scoring
chase chasing
bake baking
2- أفعال يضاعف لها الحرف الأخير عند إضافة ( ing )
* run running
* travel travelling
* sit sitting
3- عند تكوين السؤال :-
اداة الاستفهام + is / are + الفاعل + ( v + ing )
1- What are you doing ?
2- Why is Yoka laughing ?
3- Who is looking at the picture ?
4- الكلمات الدالة :-
now – look ! – listen ! – at the moment – at the present .
EXERCISE
* Write questions using the words in brackets :-
1- I am laughing because the cat is chasing a mouse. ( Why ) 2- Sami is looking at the picture . ( Who )
3-Ali is playing football . ( What )
4- The children are playing in the playground . ( Where )
1-…………………………………………………………………..
2- ………………………………………………………………….
3- ………………………………………………………………….
4- …………………………………………………………………
3- What subject have you got on Monday ?
*أسئلة مهمة جدا
1- What are you doing ?
* I’m…………………………………..
2- What is she doing ?
* She is ………………………………..
I’v got …………………………………..
4- What time have you got Arabic on Sunday ?
* It’s at ………………………………………
5- Where do you come from ?
* I’m from ……………………………………..
6- What language do you speak ?
* I speak ………………………………………
7- Where were you born ?
* I was born in ……………………………….
8- When were you born ?
* I was born on ……………………………….
يفتح open فصل classroom
يرسم draw صالة الألعاب sports hall
يضع put طابق / أرضية floor
يمشى walk يستمع ألي listen to
يكتب write يخرج take out
يأتي come يقف stand up
يأخذ take يجلس sit down
يجد find يلتقط pick up
يدفع push مكتبة library
يحلم dream (v) معمل العلوم science lab
حلم dream (n) حمامات toilets
مفضل favourite ملعب playground
فكرة idea المدرس الأول head teacher
يبنى build سلالم stairs
جميل beautiful ينظف clean
عصير برتقال orange juice يختار choose
عيد ميلاد birthday يرقم number
مزرعة farm يخبز تورتة bake a cake
صاروخ rocket هدف goal
وظيفة job فيل elephant
مستشفى hospital قريب near
يسجل score نهر river
مرة أخرى again يصيح shout
ينطق pronounce مثير exciting
يتهجى spell يضحك laugh
يعنى mean يقول say
upstairs أعلى السلم
downstairs اسفل السلم
opposite مقابل
between بين
next to بجوار
near قريب
in front of أمام
on this floor في هذا الطابق
- تستخدم صيغة الأمر في إعطاء التعليمات.
تكوينه :-
باقي الجملة + المفعول + فعل في المصدر
Clean the board .
Do your home work .
إما في حالة الأمر المنفى نستخدم ( ( Don’t
Don’t play in the street .
Don’t write on the wall .
The past simple tense
عبارة عن التصريف الثاني للفعل و التصريف الثاني قد يكون :-
1- Regular :-
و يتكون بإضافة d , ed , ied إلى الفعل .
play played
wash washed
cry cried
use used
2-Irregular :-
أفعال شاذة لكل منها تصريف خاص بها
am / is was
are were
have had
go went
meet met
يستخدم في وصف احدث انتهت في الماضي
Yesterday we had English and maths .
عند تكوين السؤال :-
Did الفاعل + + الفعل في المصدر ?
Did you meet anyone in the office ?
Yes, I did . No, I didn’t .
عند تكوين سؤال بأداة استفهام :-
أداة استفهام + did + الفاعل + الفعل في المصدر + باقي الجملة + ؟
* What lessons did you have yesterday ?
- We had Arabic and English .
Key words :-
Language notes
1- Where…………? أين وتستخدم للسؤال عن المكان * Where is classroom three ?
* It is upstairs .
2- Excuse me معذرة \ لا تؤاخذني
تستخدم عندما نريد أن نجذب انتباه شخص للتحدث معه .
Excuse me . Where is the science lab ?
3- Asking for help in the classroom :- طلب المساعدة داخل الفصل
* Excuse me , can you help me ?
* Excuse me , please say that again .
* What dose…………….mean ?
* How do you pronounce this word ?
* How do you spell………………...?
4- Give instructions :-إعطاء التعليمات
* Listen .
* Clean the blackboard .
5- How was your first day at preparatory school ?
* Ok
6- Which lessons did you like the best ?
* Marhs .
7- What lessons did you have ?
* I had English and religion .
[justify]